Pětka sobě

V roce 2025 opět probíhá na MO Pardubice V participativní rozpočet.

Participativní rozpočet je skvělý nástroj, pomocí kterého rozhodujete o tom, jak městský obvod naloží s částí svých peněz. Každý z vás může navrhnout projekt, který zútulní náš městský obvod nebo vylepší kvalitu života místní komunitě. Zapojte se a vylepšete své okolí.

Došlé návrhy soutěží o podporu veřejnosti. Svými hlasy rozhodnete o tom, které projekty městský obvod ve spolupráci s autory zrealizuje. Nicméně ani nápady, které nedostaly dostatek hlasů, nezahodíme do koše. Některé z návrhů mohou být realizovány i na základě diskuze v radě a zastupitelstvu městského obvodu.

Městský obvod Pardubice V

Harmonogram
  • 1. Sběr návrhů na projekty

    1. 4. – 30. 6.

  • 2. Vyhodnocení realizovatelnosti navržených projektů, schválení

    1. 7. – 31. 8.

  • 3. Hlasování o schválených projektech

    1. 9. – 31. 10.

  • 4. Start realizace vítězných projektů

    od 1. 1. 2026

Hlasování pomocí platformy Mobilní Rozhlas

Výsledky s přehlednými statistikami

Hlasovat bude možné prostřednictvím platformy Mobilní Rozhlas nebo prostřednictvím tištěného dotazníku.

Aktuální zprávy z úřadu

Pro aktuální zprávy o průběhu participativního rozpočtu se přihlašte do platformy Mobilní rozhlas.
Pravidla participativního rozpočtu pro rok 2025

Účastníky participativního rozpočtu jsou následující aktéři:

Navrhovatel

  • Fyzická osoba starší 18 let s trvalým bydlištěm na území města Pardubice.
  • Podává návrh a v případě potřeby diskutuje s městským obvodem o jeho konečné podobě.
  • Získává podporu pro svůj návrh.

Hodnotící komise

  • Posuzuje realizovatelnost podaných návrhů. Neposuzuje tak vhodnost ani kvalitu
    jednotlivých návrhů, jejím úkolem je pouze rozhodnout, zda je návrh realizovatelný.
  • Členy hodnotící komise jsou členové komise pro strategii a rozvoj obvodu.
  • Při posuzování realizovatelnosti návrhu komise zohledňuje výhradně požadavky stanovené těmito pravidly, zejména pak požadavky určené „pravidly pro charakter návrhů“.
  • Komise rozhoduje pokud možno jednomyslně. Námitka vůči realizovatelnosti projektu je platná, pokud se na ní shodnou alespoň dva členové komise.

Městský obvod Pardubice V

  • Organizuje projekt participativního rozpočtu (na základě interních pravidel úřadu).
  • Asistuje občanům při podávání návrhů.
  • Zajišťuje hlasování určené k výběru návrhů a podporuje účast občanů v hlasování.
  • Zajišťuje realizaci vítězných návrhů.

Hlasující občan města Pardubice

  • Udělením kladných či záporných hlasů vyjadřuje svůj souhlas, respektive nesouhlas, s realizací vybraného návrhu.
  • Se prokazuje v elektronickém hlasovacím systému telefonním číslem, na které přijme SMS s ověřovacím kódem.

Obecná pravidla

  • Finance z participativního rozpočtu budou využity na realizaci návrhů občanů zaměřených na zkvalitnění života v městském obvodě Pardubice V ve shodě se všemi pravidly.
  • Pro participativní rozpočet městského obvodu Pardubice V v roce 2025 bude v rozpočtu MO vyhrazena částka 1 000 000 Kč. V případě vysokého počtu kvalitních návrhů může zastupitelstvo dodatečně alokovanou částku navýšit.
  • Předpokládané náklady na realizaci každého projektu by měly být v rozmezí 10 000 až 500 000 Kč včetně DPH.
  • Rolí městského obvodu je asistence občanům při podávání a specifikaci návrhů. Městský obvod odpovídá za administraci participativního rozpočtu. Skrze pověřeného pracovníka pomáhá navrhovatelům projekty připravit do realizovatelné podoby. V poslední fázi městský obvod v součinnosti s navrhovateli připravuje a provádí
    samotnou realizaci návrhů, které občané vyberou v hlasování.

Pravidla pro charakter návrhů

  • Realizace návrhu musí být v kompetenci městského obvodu.
  • Realizace návrhu nesmí být v rozporu se strategickými dokumenty města, koncepčními dokumenty města a programem rozvoje MO Pardubice V.
  • Realizace návrhu nesmí být v rozporu s územním plánem.
  • Realizace návrhu nesmí být v konfliktu s plánovanými investičními akcemi města, městského obvodu nebo městských firem a s udržitelností dotačních projektů.
  • Návrh musí mít přínos pro městský obvod a jeho občany a musí být k němu zajištěn přístup všem občanům bezplatně po většinu dne. Výjimkou může být požadavek úhrady za spotřebu energií.
  • Návrh musí být realizovatelný během dvou kalendářních let následujících po závěrečném hlasování.
  • Návrh nebude generovat roční provozní náklady přesahující 50 tisíc Kč.
  • Návrhy se musí týkat investic realizovaných na pozemcích či budovách v majetku města Pardubice na území městského obvodu Pardubice V.
  • Projekt dle návrhu má zůstat v provozu a sloužit svému účelu alespoň tři roky od realizace.
  • Návrh nesmí propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska žádných subjektů.

Pravidla pro podávání návrhů obyvateli

  • Návrh může podat osoba s trvalým bydlištěm v Pardubicích starší 18 let.
  • Návrh musí být formálně správně proveden (viz dále).
  • Návrhů může způsobilá osoba podat i více.
  • Ověření majetkoprávních vztahů umožňuje např. webová aplikace ikatastr.cz.
  • Pro přípravu návrhů bude navrhovatelům k dispozici asistence Úřadu městského obvodu Pardubice V skrze odbor investiční a správní.

Pravidla pro formální obsah podoby návrhu

Součástí každého návrhu musí být:

  • Název.
  • Přesná specifikace místa.
  • Popis výchozí situace, na kterou navrhovatel reaguje.
  • Popis navrhovaného řešení (účel, cíl, aktivity, atp.).
  • Odhadované náklady na realizaci návrhu (včetně informací o nákladech na údržbu).
  • Odhadované náklady na údržbu za rok.
  • Kontakty na navrhovatele (jméno, adresa bydliště, telefon, případně e-mail).
  • Minimálně jeden ilustrativní obrázek, jehož autorem je navrhovatel nebo je oprávněn jej z autorskoprávního hlediska využít (např. foto současného stavu, mapový výřez lokality, obrázek či skica návrhu, foto obdobné realizace z jiného místa).

Pravidla pro postup podávání návrhů

  • Návrh je podán na Úřad městského obvodu Pardubice V elektronicky přes webové rozhraní stránky participativního rozpočtu nebo na podatelně za asistence pracovníka úřadu.
  • Návrhy u sebe soustřeďuje pracovník Úřadu městského obvodu Pardubice V, který provede kontrolu jejich formální správnosti a poté navrhovateli poskytne zpětnou vazbu.
  • V případě formálních nedostatků je návrh vrácen navrhovateli k dopracování. Formální nedostatky musí navrhovatel odstranit nejpozději do 14 kalendářních dnů po skončení fáze sběru návrhů, tj. nejpozději 15. 7. 2025.
  • V případě formální správnosti je návrh postoupen hodnotící komisi, která posoudí realizovatelnost návrhu.

Pravidla pro posouzení realizovatelnosti návrhu

  • Posouzení realizovatelnosti návrhu provádí hodnotící komise.

  • Kontrola předložených návrhů bude prováděna průběžně po jejich podání. Komise se za tímto účelem schází nejméně jednou měsíčně za předpokladu, že existují návrhy čekající na posouzení.
  • Podkladem pro rozhodnutí hodnotící komise je stanovisko Úřadu městského obvodu Pardubice V, které úřad v dostatečném časovém předstihu prostřednictvím tajemníka úřadu komisi poskytne.
  • V případě rozporu s pravidly realizovatelnosti poskytne komise zpětnou vazbu navrhovateli. Navrhovatel má poté právo návrh adekvátně upravit do realizovatelné podoby, musí tak ale učinit nejpozději 14 kalendářních dnů před skončením fáze vyhodnocování realizovatelnosti projektů, tj. nejpozději 17. 8. 2025. Navrhovatel i
    nadále může úpravy konzultovat s pracovníkem Úřadu městského obvodu Pardubice V.
  • Pokud návrh projde úspěšně kontrolou, má se za to, že je realizovatelný a může být zařazen do hlasování.
  • V případě, že dojde ke konfliktu realizovatelných návrhů v jedné lokalitě, pokusí se hodnotící komise věc řešit dohodou s navrhovateli tak, aby vznikl společný návrh, nebo aby jednotlivé návrhy bylo možné realizovat současně i samostatně (dle výsledku hlasování). V případě, že dohoda nebude možná, jako realizovatelný bude vyhodnocen jen ten návrh, který byl podán jako první. Okamžikem podání je myšlen
    okamžik odeslání finální realizovatelné verze návrhu.
  • Výsledky kontroly budou navrhovatelům sděleny elektronicky na uvedenou e- mailovou adresu či telefonicky.

Pravidla pro výběr návrhů určených k realizaci – hlasování

  • Hlasování probíhá elektronickou formou přes webové rozhraní stránky participativního rozpočtu.
  • K hlasování občan potřebuje mobilní telefon, na který bude zaslán ověřovací SMS kód.
  • Hlasující bude mít k dispozici kladné a případně i záporné hlasy. Konkrétní počet hlasů jakož i rozhodnutí, zda bude možné využít záporné hlasy, stanoví městský obvod Pardubice V na návrh zprostředkovatele platformy pro hlasování na základě počtu návrhů, o kterých se bude hlasovat.
  • Záporný hlas lze při hlasování využít až po využití minimálně dvou kladných hlasů.
  • Elektronické hlasování bude zabezpečeno pomocí unikátního SMS kódu přiděleného k telefonnímu číslu hlasujícího.
  • Hlasující může rozdělit své hlasy mezi libovolné návrhy. Jednomu návrhu může dát maximálně jeden hlas.

Pravidla pro zpracování výsledků

  • Platné budou pouze hlasy odevzdané v souladu s pravidly hlasování.

  • Při zpracování výsledků se sečtou, případně odečtou (v případě záporných hlasů), všechny hlasy pro jednotlivé návrhy, díky čemuž se sestaví výsledkový žebříček.
  • Na základě tohoto žebříčku se rozdělí finanční prostředky potřebné pro realizaci návrhu, a to v pořadí od návrhu, který získal nejvíce bodů až do vyčerpání přidělených finančních prostředků. Zastupitelstvo MO Pardubice V může případně na svém prosincovém jednání navýšit rozpočtovou alokaci. Pokud získají dva či více návrhů stejný počet bodů, realizuje se ten, který byl v realizovatelné podobě podán dříve.
  • Okamžikem podání je myšlen okamžik odeslání finální realizovatelné verze návrhu.
  • Návrh, který získá více jak 25% podíl negativních hlasů ze všech hlasů odevzdaných návrhu (pozitivních i negativních), nebude realizován z důvodu vysoké kontroverze.

Máte dotaz? Napište nám!
Jan Brožek
466 301 274
736 504 304

MUNIPOLIS powered by MUNIPOLIS, www.munipolis.cz

MO Pardubice V, jan.brozek@umo5.mmp.cz

MUNIPOLIS powered by MUNIPOLIS, www.munipolis.cz

MO Pardubice, jan.brozek@umo5.mmp.cz