Pětka sobě

Vážení občané, máme pro Vás důležitou novinku. V tomto roce probíhá na MO Pardubice V vůbec první kolo tzv. participativního rozpočtu.

Participativní rozpočet je skvělý nástroj, pomocí kterého rozhodujete o tom, jak městský obvod naloží s částí svých peněz. Každý z vás může navrhnout projekt, který zútulní náš městský obvod nebo vylepší kvalitu života místní komunitě. Zapojte se a vylepšete své okolí.

Došlé návrhy soutěží o podporu veřejnosti. Svými hlasy rozhodnete o tom, které projekty městský obvod ve spolupráci s autory zrealizuje. Nicméně ani nápady, které nedostaly dostatek hlasů, nezahodíme do koše. Některé z návrhů mohou být realizovány i na základě diskuze v radě a zastupitelstvu městského obvodu.

Městský obvod Pardubice V

Harmonogram
  • 1. Sběr návrhů na název participativního rozpočtu

    13. 5. – 26.5.

  • 2. Hlasování o názvu participativního rozpočtu

    27. 5. – 2. 6.

  • 3. Příprava a spuštění webových stránek

    3. 6. – 9. 6.

  • 4. Sběr návrhů na projekty

    10. 6. – 31. 8.

  • 5. Vyhodnocení realizovatelnosti navržených projektů, schválení

    1. 9. – 30. 9.

  • 6. Hlasování o schválených projektech

    1. 10. – 31. 10.

  • 7. Start realizace vítězných projektů

    od 1. 11.

Hlasování pomocí platformy Mobilní Rozhlas

Výsledky s přehlednými statistikami

Hlasovat bude možné prostřednictvím platformy Mobilní Rozhlas nebo prostřednictvím tištěného dotazníku.

Aktuální zprávy z úřadu

Pro aktuální zprávy o průběhu participativního rozpočtu se přihlašte do platformy Mobilní rozhlas.
Pravidla participativního rozpočtu pro rok 2024
Účastníky participativního rozpočtu jsou následující aktéři:

Navrhovatel

  • Fyzická osoba bez omezení věku s trvalým bydlištěm na území města Pardubice.
  • Podává návrh a v případě potřeby diskutuje s městem o jeho konečné podobě.
  • Získává podporu pro svůj návrh.

Garant

  • Fyzická osoba starší 18 let s trvalým bydlištěm na území města Pardubice.
  • Garantuje návrh navrhovatele a zastupuje navrhovatele v případě jeho nepřítomnosti.
  • Poskytnutím kontaktních údajů vyjadřuje souhlas s podáním návrhu.
  • Garant může být současně navrhovatelem jiného projektu, než kterému je garantem.

Městský obvod Pardubice V

  • Organizuje projekt participativního rozpočtu (na základě interních pravidel úřadu).
  • Asistuje občanům při podávání návrhů.
  • Provádí analýzu realizovatelnosti podaných návrhů.
  • Zajišťuje hlasování určené k výběru návrhů a podporuje účast občanů v hlasování.
  • Zajišťuje realizaci vítězných návrhů.

Občan

  • Udělením kladných či záporných hlasů vyjadřuje svůj souhlas, respektive nesouhlas, s realizací vybraného návrhu.

Obecná pravidla

  • Finance z participativního rozpočtu budou využity na realizaci návrhů občanů zaměřených na zkvalitnění života v městském obvodě Pardubice V ve shodě se všemi pravidly.
  • Pro participativní rozpočet městského obvodu Pardubice V v roce 2024 bude v rozpočtu města vyhrazena částka 1 000 000 Kč. V případě vysokého počtu kvalitních návrhů může zastupitelstvo dodatečně alokovanou částku ještě navýšit.
  • Předpokládané náklady na realizaci každého projektu musí být alespoň 10 000 Kč vč. DPH a neměl by přesáhnout 500 000 Kč vč. DPH.
  • Role městského obvodu je asistence občanům při podávání a specifikaci návrhů. Městský obvod odpovídá za posouzení realizovatelnosti návrhů, případně za spolupráci na jejich úpravě do realizovatelné podoby. V poslední fázi městský obvod připravuje a provádí samotnou realizaci návrhů, které občané vyberou v hlasování.
  • Finance participativního rozpočtu nesmí propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska subjektů komerčního, nekomerčního, náboženského či politického charakteru.

Pravidla pro charakter návrhů

  • Realizace návrhu musí být v kompetenci městského obvodu.
  • Realizace návrhu musí být v souladu se strategickými dokumenty města, převeším pak s  územním plánem.
  • Realizace návrhu nesmí být v konfliktu s plánovanými investičními akcemi města a s udržitelností dotačních projektů.
  • Návrh musí mít přínos pro městský obvod a jeho občany a musí být k němu zajištěn přístup všem občanům bezplatně (s výjimkou případných nákladů na spotřebu energií) po většinu dne.
  • Součástí celkových nákladů musí být i náklady na projektovou dokumentaci.
  • Návrh musí být realizovatelný během dvou kalendářních let následujících po závěrečném hlasování.
  • Návrh nebude generovat roční provozní náklady přesahující 10 % jeho pořizovací ceny.
  • Návrhy se musí týkat investic realizovaných na pozemcích či v majetku města Pardubice na území městského obvodu Pardubice V.
  • Návrh musí být udržitelný po dobu alespoň pěti let.

Pravidla pro podávání návrhů obyvateli

  • Návrh může podat osoba s trvalým bydlištěm v Pardubicích bez omezení věku.
  • Návrh musí být formálně správně proveden (viz dále).
  • Návrh musí podpořit alespoň dva garanti (starší 18 let).
  • Každý občan může navrhnout i garantovat více než jeden návrh.
  • Ověření majetkoprávních vztahů umožňuje např. webová aplikace ikatastr.cz. Kontrolu oproti platnému územnímu plánu pak Geoportál města Pardubic.
  • Pro přípravu návrhů bude navrhovatelům k dispozici asistence Úřadu městského obvodu Pardubice V, o jejíž konkrétní formě bude veřejně informováno.

Pravidla pro formální obsah podoby návrhu

Součástí každého návrhu musí být:

  • Název.
  • Popis výchozí situace, na kterou autoři reagují včetně přesné specifikace místa.
  • Popis navrhovaného řešení (účel, cíl, aktivity, atp.).
  • Odhadované náklady na realizaci návrhu (včetně informací o nákladech na údržbu).
  • Kontakty na navrhovatele (jméno, adresa bydliště, telefon, případně e-mail).
  • Kontakty na dva garanty (jména, adresa bydliště, telefon, případně e-mail).
  • Minimálně jeden ilustrativní obrázek, jehož autorem je navrhovatel nebo k němu má autorská práva (např. foto současného stavu, mapový výřez lokality, obrázek či skica návrhu).

Pravidla pro postup podávání návrhů

  • Návrh je podán na Úřad městského obvodu Pardubice V elektronicky přes webové rozhraní stránky participativního rozpočtu nebo na podatelně za asistence pracovníka úřadu.
  • Návrhy u sebe soustřeďuje příslušný pracovník Úřadu městského obvodu Pardubice V, který provede kontrolu jejich formální správnosti a poté navrhovateli poskytne zpětnou vazbu.
  • V případě formálních nedostatků je návrh vrácen navrhovateli k dopracování a ten má 10 pracovních dní na nápravu.
  • V případě formální správnosti je návrh postoupen odboru investičnímu a správnímu k analýze realizovatelnosti.

Pravidla pro posouzení realizovatelnosti návrhu

  • Kontrola předložených návrhů bude prováděna průběžně po jejich podání.
  • V případě věcného sporu s pravidly realizovatelnosti poskytne odbor investiční a správní  zpětnou vazbu navrhovateli. Odbor je také zodpovědný za případnou spolupráci na úpravě návrhu do realizovatelné podoby.
  • Pokud návrh projde úspěšně kontrolou, má se za to, že je realizovatelný a může být zařazen do hlasování.
  • Pokud se sejde více návrhů, které mají být realizované na jednom místě, budou navrhovatelé kontaktováni a dojde ke sloučení projektů. V případě sloučení projektů budou v následném procesu hodnocení a realizace projektu všichni navrhovatelé vystupovat společně.
  • Výsledky kontroly budou navrhovatelům sděleny elektronicky na uvedenou e-mailovou adresu či telefonicky.

Pravidla pro výběr návrhů určených k realizaci – hlasování

  • Hlasování se mohou účastnit osoby starší 15 let.
  • Hlasování bude probíhat elektronickou formou přes webové rozhraní stránky participativního rozpočtu. Hlasovat bude možné také na podatelně s asistencí zaměstnance úřadu.
  • V obou případech občan potřebuje k hlasování mobilní telefon, na který bude zaslán ověřovací SMS kód.
  • Hlasující bude mít k dispozici kladné a záporné hlasy. Konkrétní počet hlasů bude určen na základě počtu návrhů, o kterých se bude hlasovat.
  • Záporný hlas lze při hlasování použít až po použití minimálně dvou kladných hlasů.
  • Elektronické hlasování bude ověřováno pomocí unikátního SMS kódu přiděleného k telefonnímu číslu hlasujícího.
  • Hlasující může rozdělit své hlasy mezi libovolné návrhy. Jednomu návrhu však maximálně jeden hlas.

Pravidla pro zpracování výsledků

  • Platné budou pouze hlasy odevzdané v souladu s pravidly hlasování.
  • Při zpracování výsledků se sečtou, případně odečtou (v případě záporných hlasů), všechny hlasy pro jednotlivé návrhy, díky čemuž se sestaví výsledkový žebříček.
  • Na základě tohoto žebříčku se rozdělí finanční prostředky potřebné pro realizaci návrhu, a to v pořadí od návrhu, který získal nejvíce bodů až do vyčerpání přidělených finančních prostředků pro danou skupinu projektů.
  • Pokud získají dva či více návrhů stejný počet bodů, realizuje se ten, který byl podán dříve.
  • Okamžikem podání je myšleno prvotní zaslání návrhu přes webový formulář.
  • Návrh, který získá více jak 25% podíl negativních hlasů ze všech hlasů odevzdaných návrhu (pozitivních i negativních), nebude realizován z důvodu vysoké kontroverze.

Máte dotaz? Napište nám!

Petra Műllerová

736 504 303

petra.mullerova@umo5.mmp.cz

MUNIPOLIS powered by MUNIPOLIS, www.munipolis.cz

MO Pardubice V, petra.mullerova@umo5.mmp.cz

MUNIPOLIS powered by MUNIPOLIS, www.munipolis.cz