Navrhovaný projekt musí být veřejně přínosný a musí jej svým podpisem podpořit minimálně 15 osob starších 15 let (dokládá se vyplněným podpisovým archem – tzv. seznam podporovatelů navrhovaného projektu – ke stažení na webových stránkách participativního rozpočtu).
Navrhovatelem může být fyzická osoba starší 15 let, která má vztah k městskému obvodu (žije zde, pracuje, studuje nebo tráví pravidelně svůj volný čas). Nemusí se jednat o osobu, která má v místě trvalé bydliště.
Každý navrhovatel může podat maximálně 5 návrhů projektů. Navrhovatelé jsou stěžejními osobami, u kterých je žádoucí aktivní komunikace a spolupráce v rámci celého procesu participativního rozpočtu.
Finanční částka vyčleněná z rozpočtu městského obvodu pro realizaci vítězných projektů participativního rozpočtu v roce 2021 činí 1 000 000 Kč včetně DPH. Náklady na realizaci jednoho projektu musí být minimálně 20 000 Kč včetně DPH a maximálně 400 000 Kč včetně DPH.
Návrh projektu musí obsahovat následující informace (vyplňuje se do elektronického formuláře):
- název projektu – název, pod kterým bude návrh projektu zaevidován a dále propagován,
- identifikaci navrhovatele – jméno, příjmení, telefonní kontakt, e-mail, vztah k městskému obvodu (obyvatel, pracující, dojíždějící za trávením volného času, atd.),
- popis návrhu projektu a stručné shrnutí – jakou situaci návrh řeší, popis aktuální situace, co je cílem projektu, odůvodnění a způsob realizace, atd.,
- veřejný přínos – jak a pro koho bude projekt přínosný,
- místo realizace projektu – přesná lokalizace místa, kterého se návrh týká, případně zaznačení do mapy,
- odhadovaný rozpočet projektu – předpokládanou finanční náročnost, která nesmí přesáhnout výše stanovené finanční limity – pro stanovení rozpočtu je doporučeno provést vlastní průzkum (např. na internetu), oslovit potencionálního dodavatele o cenovou nabídku, případně využít náklady z realizace obdobného projektu tak, ať je stanovená částka co nejpřesnější.
Místo realizace projektu musí být na území městského obvodu – musí se jednat o prostranství či majetek v jeho vlastnictví, případně majetek mu svěřený. Možnost ověření majetkoprávních vztahů umožňují veřejně dostupné on-line databáze katastrálního úřadu – http://nahlizenidokn.cuzk.cz. Městský obvod musí mít kompetenci projekt realizovat.
Nebudou podporovány projekty, které:
- mají předpokládanou dobu realizace delší než 12 měsíců (včetně projektové přípravy),
- si žádají změnu územního plánu,
- jsou v rozporu se strategickými záměry městského obvodu nebo statutárního města Ostravy, případně jejich koncepčními materiály,
- směřují do bytového fondu,
- se týkají oprav chodníků a komunikací,
- současně žádají o neinvestiční účelovou dotaci z rozpočtu městského obvodu,
- splňují svým účelem jeden z vyhlášených Programů na poskytování dotací z rozpočtu statutárního města Ostrava, městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz (vizte moap.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace-a-granty) – takové je navrhovatel povinen jej předložit jako žádost o dotaci do příslušného programu,
- jsou návrhem na změnu legislativy, návrhem zavedení, změnu či rušení regulačního omezení (např. zákazy, dopravní značky), apod.,
- propagují produkty, služby a činnosti subjektů komerčního, nekomerčního, náboženského či politického charakteru,
- generují zisk,
- generují nepřiměřené provozní náklady městskému obvodu,
- by měly být realizovány formou finančního daru.
K podávání návrhů projektů slouží elektronický formulář (obsah uveden výše) na webové stránce participativního rozpočtu. Jiná forma podání nebude akceptována. Termín pro podávání návrhů projektů je uveden níže v harmonogramu participativního rozpočtu – pozdější podání nebude umožněno. V případě chybějících nebo nedostatečných informací k předloženému návrhu projektu, bude navrhovateli zaslána e-mailem písemná výzva k jejich doplnění.
Povinnou přílohou formuláře je vyplněný a naskenovaný seznam podporovatelů navrhovaného projektu a fotodokumentace současného stavu (případně vizualizaci stavu budoucího – autorem vizualizace musí být navrhovatel, nebo musí mít k vizualizaci autorská práva).
Pokud bude nutné k realizaci předloženého návrhu projektu zpracovat projektovou dokumentaci, požádat o stavební povolení nebo územní rozhodnutí, je třeba náklady na jejich pořízení započítat do celkového rozpočtu. Zároveň je nutné dodržet maximální dobu realizace 12 měsíců (včetně projektové přípravy).