Participativní rozpočet obecně představuje inovativní nástroj zlepšující komunikaci mezi radnicí a občany při rozhodování o rozdělení financí z městského rozpočtu. Obecně je možné popsat participativní rozpočet jako část peněz městského rozpočtu, o jejímž využití spolurozhodují obyvatelé společně se svými volenými zastupiteli. Postup, kterým radnice dospěje k tomu, jaké návrhy občanů budou součástí tohoto participativního rozpočtu, se může v jednotlivých městech značně lišit. Stejně tak se liší výše resp. podíl financí takto vyčleněných v rámci městského rozpočtu.
Níže uvádíme návrh postupu pro tvorbu Participativního rozpočtu města Liberec v roce 2021 – 2022. Ten lze popsat ve zkratce tak, že obyvatelé podávají návrhy, co by se za peníze z participativního rozpočtu mělo v Liberci v následujícím roce vylepšit. Své návrhy předkládají magistrátu k posouzení z hlediska realizovatelnosti. Následně se předložené návrhy prezentují občanům města prostřednictvím webu, sociálních sítí, měsíčníku Zpravodaj, informačních letáků, případně se za asistence města setkávají předkladatelé s občany na veřejných diskusích. Na nich prezentují a případně diskutují o svých návrzích. Vyvrcholením procesu je hlasování občanů o tom, které návrhy mají být z peněz participativního rozpočtu zrealizovány.
Pro realizaci výstupů tohoto postupu bude využito 5 000 000,- Kč, které tak tvoří vlastní participativní rozpočet města Liberce. Tato částka bude využita v období 2 let po skončení hlasování, případně převedena do rozpočtu následujícího roku s tím, že musí být vynaložena na návrhy občanů, které budou předloženy a vybrány ve shodě s následujícím postupem na základě jasně definovaných pravidel odsouhlasených zastupitelstvem města.
Rada města Liberec sběr nápadů v průběhu procesu tvorby participativního rozpočtu využívá také jako informaci o potřebách obyvatel a jejich představách dalšího rozvoje města. Některé z návrhů tak mohou být realizovány z rozpočtu města na základě diskuze v zastupitelstvu města.